Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówProtokół Nr 15/04
posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
Początek: godz. 12.00
Zakończenie: godz. 13.45
Ad 1 przyjętego porządku obrad:
Obrady otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Antoni Sacharuk. Lista zaproszonych – zał. do protokołu.
Ad 2. W posiedzeniu uczestniczyło 5 członków Komisji, którzy stanowili kworum do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni: Kazimiera Adamiec, Jacek Danieluk, Przemysław Litwiniuk usprawiedliwili nieobecność. Lista obecności – zał. do protokołu.
Ad 3. Jednogłośnie (5 głosami) przyjęto następujący porządek obrad:
- Otwarcie.
- Stwierdzenie kworum.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu 14. posiedzenia Komisji.
- System zarządzania kryzysowego – działania w stanach nadzwyczajnych zagrożeń (powódź, huragan, katastrofalna susza, katastrofa techniczna) podejmowane na terenie powiatu.
- Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za 2003 rok.
- Sprawy bieżące.
- Zamknięcie posiedzenia.
Ad 4. Uwag nie wniesiono. Protokół 14. posiedzenia został przyjęty jednogłośnie (5 głosami).
Ad 5. System zarządzania kryzysowego na terenie powiatu omówił Kierownik Oddziału Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Informacji Niejawnych, Spraw Obronnych i Obrony Cywilnej Marek Uściński:
Kwestie zarządzania kryzysowego są unormowane w następujących aktach prawnych: konstytucji, ustawie o stanie klęski żywiołowej, rozporządzeniu wykonawczym Rady Ministrów do ustawy, w sprawie sposobu tworzenia gminnego, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz rządowego zespołu koordynacji kryzysowej.
Konstytucja określa ogólną definicję stanu nadzwyczajnego, do którego zalicza: stan wojenny, stan wyjątkowy oraz stan klęski żywiołowej. Stan klęski żywiołowej może zostać ogłoszony jedynie na podstawie przepisów ustawy, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, ogłoszonego w Dzienniku Ustaw i podanego do publicznej wiadomości. Stan klęski żywiołowej może zostać wprowadzony na czas nie dłuższy, niż 30 dni (na przedłużenie zgodę wyraża sejm), na terytorium państwa lub jego części.
Pod pojęciem klęski żywiołowej mieści się katastrofa naturalna, wywołana siłami natury, np. silnymi wiatrami, wstrząsami sejsmicznymi, pożarami, suszami, lub awaria techniczna wielkich rozmiarów, np. zniszczenie urządzeń technicznych, której skutki zagrażają życiu lub zdrowiu ludzi, mieniu lub środowisku.
Rozporządzenie wprowadzające stan klęski żywiołowej może ograniczyć prawa i wolności obywateli. Redaktorzy dzienników, nadawcy programów radiowych i telewizyjnych mają obowiązek niezwłocznego i nieodpłatnego podania rozporządzenia do publicznej wiadomości.
Podmiotami właściwymi do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w zależności od obszaru występowania, są: wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, starostowie, wojewodowie, minister spraw wewnętrznych.
Działaniami na terenie powiatu kieruje starosta, który w ramach swoich uprawnień może wydawać wiążące polecenia wójtom, burmistrzom, kierownikom powiatowych, a także wyznaczonych niepowiatowych jednostek oraz szefom służb, inspekcji i straży.
Starosta działa przy pomocy powiatowego zespołu reagowania kryzysowego, którego zadaniem jest zapobieganie skutkom klęsk żywiołowych, poprzez ich monitorowanie, prognozowanie rozwoju sytuacji, realizowanie procedur reagowania, opracowywanie planów reagowania kryzysowego, planowanie wsparcia organów niższego szczebla administracji, udział w koordynacji udzielania pomocy humanitarnej, informowanie społeczeństwa. Skład zespołu określa starosta. Zespół finansowany jest z budżetu powiatu.
Ustawa nakłada obowiązek uczestniczenia w działaniach ratowniczych przede wszystkim na następujące instytucje: Państwową Straż Pożarną, ochotnicze straże pożarne, policję, państwowe ratownictwo medyczne, służbę zdrowia, straż graniczną. W wyjątkowych sytuacjach wojewoda możne się zwrócić o wsparcie ze strony sił zbrojnych. Ustawa określa sposób wprowadzenia oraz zakres ograniczeń wolności oraz praw człowieka i obywatela, które mogą dotyczyć osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej. Organ prowadzący działania ratownicze może wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych, np. wykonania określonych prac lub świadczeń rzeczowych, np. udostępnienia pomieszczeń. Ustawa reguluje również kwestię korzystania z urządzeń i środków transportowych w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym, wodnym śródlądowym i morskim oraz z usług pocztowych, kurierskich. Niewykonywanie poleceń organów prowadzących działania są zagrożone karami grzywny lub aresztu.
Rozporządzenie Rady Ministrów określa sposób tworzenia zespołów reagowania kryzysowego. Powiatowy zespół składa się z szefa wyznaczonego przez starostę, zastępcy oraz grup roboczych:
- o charakterze stałym , tj. grupy planowania cywilnego oraz grupy monitorowania prognoz i analiz (będących komórkami organizacyjnymi starostwa lub komendy PSP), które tworzą centrum zarządzania kryzysowego,
- o charakterze czasowym, tj. grupy operacji i organizacji działań, grupy zabezpieczenia logistycznego oraz grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej, tworzonych po zaistnieniu stanu klęski.
Kierownik poinformował o warunkach, jakie musi spełniać stanowisko dyspozytorskie oraz o obowiązujących szkoleniach.
Wiceprzewodniczący Rady Adam Nowosielski wniósł, by w przyszłości, w przypadku podjęcia przez Komisję podobnego tematu, przygotować pisemny materiał na użytek radnych, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę. Posiedzenie natomiast powinno być poświęcone omówieniu konkretnych działań związanych szczególnie z wylewami rzek, czy zagrożeniami występującymi na międzynarodowej trasie.
Radny Jan Jurkowski poprosił o wyjaśnienie, w jaki sposób odbywa się przekazywanie środków transportowych w przypadku wprowadzenia obowiązku świadczeń?
Starosta wyjaśnił, że obowiązek świadczenia rzeczowego może zostać wprowadzony jedynie w sytuacjach ekstremalnych. Wartość materialna ustępuje wówczas innym wartościom, związanym z ratowaniem życia i mienia.
Dotychczas brakuje przejrzystych dokumentów, umów rangi rządowej, pomiędzy stronami ukraińską, białoruską i polską, regulujących kwestie związane z zagrożeniem stwarzanym przez Bug. Trudno więc o właściwą współpracę. Tradycyjne obszary zagrożone powodzią znajdują się na terenach gmin Sławatycze, Kodeń, Terespol. W Sławatyczach istnieje magazyn przeciwpowodziowy będący własnością województwa.
Starosta zwrócił uwagę na zagrożenia powodowane składowaniem materiałów łatwopalnych, szczególnie na terenie Małaszewicz i Międzyrzeca Podlaskiego, transportem materiałów niebezpiecznych drogą E30, przechowywaniem środków chemicznych w zbiornikach. Poza tym każdy teren może dotknąć epidemia czy skutki działania terrorystycznego.
Powiat, jako jeden z pierwszych w kraju zawarł porozumienie z Prezydentem (Białej Podlaskiej) w sprawie utworzenia powiatowego centrum zarządzania kryzysowego. Starosta wyraził uznanie dla Dyrektora Henryka Marczuka oraz Komendanta Józefa Szepety za starania o utworzenie centrum.
Przewodniczący Antoni Sacharuk zwrócił uwagę na fakt, że teren naszego powiatu jest właściwie pozbawiony zbiorników retencyjnych. Czy nie należałoby zatem powrócić do zarzuconego niegdyś programu „małej retencji”, budowy zbiorników, które mogą spełniać bardzo ważną rolę zapobiegawczą, wyhamowującą wylewy rzek, osłabiającą skutki powodzi?
Starosta odpowiedział, że dokonywana właśnie nowelizacja strategii dla województwa jest okazją do zasygnalizowania potrzeby zawarcia w niej programu budowy zbiorników. Rola zbiorników jest bardzo istotna, mogą one służyć jako zasobniki dla nadwyżek wody, ale także jako miejsca rekreacji, mogą służyć agroturystyce.
Dalszych uwag nie wniesiono.
Ad 6. Przewodniczący Antoni Sacharuk otworzył dyskusję, poprosił o zadawanie pytań. Zgłoszone wątpliwości wyjaśni Skarbnik Powiatu Kazimiera Piotrowska.
Wiceprzewodniczący Rady Adam Nowosielski wniósł o zatwierdzenie przedłożonego przez Zarząd sprawozdania oraz o przychylenie się do udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu. Stwierdził, że w powiecie bialskim, dzięki P. Skarbnik, sprawozdanie jest dobrze przygotowane, o czym świadczy pozytywna opinia Izby Obrachunkowej. Inne powiaty wzorują się na materiałach opracowywanych przez P. Skarbnik.
Dalszych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Antoni Sacharuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu za 2003 rok.
Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie, 5 głosami.
Projekt uchwały – zał. do protokołu.
Starosta Tadeusz Łazowski podziękował za pozytywną ocenę pracy Zarządu Powiatu.
Ad 7. Spraw bieżących nie zgłoszono.
Ad 8. W związku z wyczerpaniem porządku – Przewodniczący Antoni Sacharuk zamknął 15. posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego.
Protokołowała:
Joanna P. Kulhawczuk
Dodano do BIP dnia: 2004-06-25 17:58:06